EKMEĞİN ÖNEMİ

Ülkelerin gelişmişlik düzeyine ve bireylerin sosyo-ekonomik yapısına bağlı olarak tüketilen ekmek miktarı değişiklik gösterse de günlük alınan enerjinin önemli bir bölümü ekmekten sağlanmaktadır. Ekmek, Türk halkının temel besinidir. Özellikle yaz aylarında tarım ve inşaat işlerinde çalışanlar pişmiş yemek yerine ekmek-meyve, ekmek-sebze, ekmek-peynir gibi yiyeceklerle bir-iki öğünü geçiştirirler. Aynı şekilde yemek pişirme imkânı olmayanların bir iki öğününü ekmek-peynir, ekmek-zeytin, ekmek-helva, ekmek-et ürünleri, ekmek-yumurta gibi karışımlar oluşturur. Ülkemizde günde kişi başına yaklaşık 350 g civarında ekmek tüketilmektedir. Ortalama kişi başına düşen 2300 kalorilik enerjinin yaklaşık %42’si, 68 g proteinden %45’i ekmekten sağlanmaktadır. Ekmeğin Besin Değeri Buğdayda bulunan bütün besin öğeleri ekmekte de vardır. Ancak, buğday öğütülürken randımana göre undaki miktarları azalır. Bunun yanında, mayalanma ile bazı vitaminlerin ekmekteki miktarları ve minerallerin vücuda yararlılıkları artmaktadır.
 
Ekmekte A ve C vitamini dışındaki vitamin ve mineraller enerji ve protein içeriğine orantılı olarak bulunur. Tam buğday unundan yapılan ekmeğin vitamin ve mineral içeriği beyaz un ekmeğinden çok daha yüksektir. Aynı zamanda vücutta enzimler tarafından sindirilemeyen karbonhidratların (diyet lifi) oluşturduğu posa miktarı da tam undan yapılan ekmekte yüksektir.
 
Yetişkin kadın ve erkeğin ortalama günlük gereksinmeleri düşünüldüğünde; 300 gr. ekmek; enerjinin %30-36'sını, demirin %12-48’ini, proteinin %39-42’sini, kalsiyumun %9-57’sini, B1 vitamininin %27-63'ünü, B2’nin %12-30’unu, niasinin %15-27’sini karşılamaktadır.
 
Ekmek, şeker ve şekerli besinler gibi boş kalori kaynağı değildir. Ekmeğin şişmanlatıcı olduğu da doğru olamaz. 100 g ekmek 243- 276 kalorilik enerji verirken, un, yağ, şeker karışımı tatlıların aynı miktarları 400-600 kalori civarında enerji verirler. Şişmanlık daha çok fazla hareket etmeyip, şekerli besinleri, un-yağ-şeker karışımı tatlıları, un-yağ karışımı hamur işlerini, kızartmaları, yağlı etleri ve alkolü çok tüketenlerde görülür. Bu nedenle de zayıflama diyetlerinde ekmeği, özellikle kepekli ekmeği sınırlamak gerekmez.